Tijdens mijn studie werd ik door een medestudent getipt over de bevolkingsonderzoeken. Na het behalen van mijn MBRT diploma ben ik daarom binnen de borstkankerscreening aan de slag gegaan. In eerste instantie met het idee om vervolgens naar het ziekenhuis over te stappen. Maar inmiddels ben ik doorgegroeid tot opleider en zit ik helemaal op mijn plek.
Als opleider verzorg ik de instructie en stageperiode en geef ik bijscholingen op het instel-technische vlak. Tijdens de instructieperiode krijgen leerlingen de basis van het mammogram aangeleerd. Tijdens de stageperiode krijgen ze te maken met meer variatie, het aanleren van additionele opnames en zelfstandig werken.
Iedere leerling begint met een bepaalde basis. Als ik daarna zie welke groei de leerling doormaakt, geeft mij dat veel voldoening. Wanneer leerlingen vastzitten en het puzzelstukje ineens valt door de aanwijzingen die ze krijgen dan geeft mij dat een euforisch gevoel. Wanneer ik niet werkzaam ben als opleider dan help ik mijn collega’s binnen de screening. De kwaliteitseisen voor een goed mammogram liggen hoog. Alle cliënten komen met een andere achtergrond/instelling naar het onderzoek. Wanneer ik het onderzoek kan afronden met een positieve ervaring in combinatie met een kwalitatief goed mammogram dan geeft mij dat een kick.
Werken binnen de borstkankerscreening geeft mij naast heel veel voldoening ook zekerheid en structuur onder andere door de prettige werktijden. Ik kijk er naar uit om nog veel meer leerlingen de fijne kneepjes van het vak aan te leren!